Spoločnosť Wienerberger tento rok oslavuje 200 rokov od svojho založenia. Z malej továrne sa firma postupne rozrástla na jedného z najúspešnejších výrobcov tehál na trhu. Dnes patrí k lídrom medzi inovatívnymi výrobcami stavebných materiálov. Aktuálne prevádzkuje 200 výrobných závodov v 30 krajinách sveta.
História značky Wienerberger sa začala v roku 1819. Za jej vznikom stál dolnorakúsky stavebný inžinier Alois Miesbach. On i jeho nástupca, Heinrich Drasche, viedli spoločnosť na vlne rastu a inovácií. Už v roku 1860 sa vo firme inštalovala prvá pec s kruhovým dizajnom, čo umožnilo znížiť náklady na energie a zabezpečiť nepretržitú výrobu. O deväť rokov neskôr bola spoločnosť kótovaná na viedenskej burze a jej rozmach z roka na rok narastal. Zavedenie mechanických lisov v medzivojnovom období znamenal začiatok produkcie dierovaných tehál. K ešte väčšiemu zefektívneniu výroby došlo v 50-tych rokoch minulého storočia, keď sa inštalovali najmodernejšie tunelové pece. Spoločnosť postupne stanovila nové štandardy v oblasti tepelnej izolácie. Pristúpilo sa k výrobe väčších tehál, čím došlo k urýchleniu a zjednodušeniu stavebných prác.
Osemdesiate roky znamenali snahu spoločnosti Wienerberger dostať sa bližšie k svojim zákazníkom a partnerom prostredníctvom systémových riešení. Aby sa zvýšila kvalita stavebných konštrukcií, rozšírila sa výroba tehál, a to o maltu i pracovné pomôcky. Významným míľnikom bol začiatok výroby brúsených tehál, ktorých výhoda spočíva v možnosti murovania na veľmi tenkú ložnú škáru, vďaka čomu stavba rýchlo napreduje.
Veľký rozmach zaznamenala spoločnosť po prevzatí nemeckej skupiny Oltmanns, kedy sa rozšírila do východnej Európy, Veľkej Británie, Francúzska, Belgicka, Luxemburska a Holandska. V roku 2007 vstúpila taktiež na kanadský trh a o dva roky neskôr bola otvorená výrobná prevádzka v Indii. Spoločnosť sa stala globálnym hráčom na trhu, pričom v tomto období začala s produkciou betónových tehál, rozvíjala podnikanie s lícovými tehlami a expandovala v oblasti podnikania s keramickými a plastovými potrubnými rúrami.
Po komplexnej reštrukturalizácii v roku 2009 sa Wienerberger úspešne adaptoval na nové trhové prostredie. Čelil novým výzvam nie v jednej, ale v 30 krajinách po celom svete. V roku 2012 došlo k dvom významným akvizíciám, ktorými si firma upevnila postavenie na trhu. Wienerberger získal špecializovanú spoločnosť na výrobu plastových rúr Pipelife a o dva roky neskôr rakúskeho výrobcu strešných škridiel Tondach. Ústredným pilierom firemnej identity je aj v súčasnosti dôsledná orientácia na zákazníka. V popredí stojí snaha o zlepšovanie kvality života ľudí prostredníctvom tvorby efektívnych procesov a vývoja inovatívnych výrobkov a udržateľných riešení v oblasti stavebných materiálov a infraštruktúry. Súčasné portfólio tvoria produkty, ktoré sú potrebné na zostavenie hrubej stavby od základov až po strechu.
Plány do ďalších rokov má firma jasne dané. Jej cieľom je stať sa najuznávanejším zamestnávateľom a výrobcom stavebných materiálov na trhu. Dosiahnuť splnenie tohto zámeru chce prostredníctvom investícií do efektívnejších výrobných procesov, optimalizácie obstarávania a štruktúrovania portfólia. Svoju pozornosť aktuálne vo zvýšenej miere smeruje na oblasť inteligentných riešení a digitalizácie v tomto odvetví. Snahou spoločnosti je v nasledujúcich rokoch zefektívniť procesy a ponúknuť zákazníkom širokú škálu inovácií, vrátane vytvárania aplikácií pre návrh stavby až po riešenia virtuálnej reality.
Na Slovensku ponúka spoločnosť Wienerberger stavebné materiály pre komplexné riešenie hrubej stavby. Základom sortimentu je kompletný tehlový systém Porotherm v kombinácii s pálenou strešnou krytinou Tondach. Ponuku výrobkov na báze keramiky dopĺňajú lícové tehly a obkladové pásiky Terca.
Vo výrobnom závode v Zlatých Moravciach a v Boleráze vznikajú tehly Porotherm, ktoré spĺňajú požiadavky na vysoké tepelno-akumulačné a akustické vlastnosti.
Spoločnosť neustále napreduje aj v oblasti digitalizácie a služieb. „Zapojenie digitálnych technológií do procesu starostlivosti o zákazníka nám pomôže skvalitniť poskytované služby vo všetkých fázach predaja. Digitálne aplikácie a moderné technológie nám umožnia lepšie uspokojovať náročné požiadavky trhu, napríklad v procese navrhovania, pri poskytovaní technických riešení, pri nákupe či v logistike,“ hovorí Miroslav Cino, konateľ spoločnosti Wienerberger.
Text a foto: Wienerberger