Skryté riziká lacných riešení v budovách sú výstrahou

Starať sa o nehnuteľnosti a spravovať ich si vyžaduje mať v tíme odborných pracovníkov so skúsenosťami, ktorých je dnes na trhu ako šafranu. Profesionálny facility management ponúka riešenia a prostredníctvom odborníkov či digitalizácie dokáže zabezpečiť ich funkčnosť, bezpečnosť a energetickú efektívnosť. Viac k tejto téme približuje CEO spoločnosti Optimal Partner, Vladimír Trenčanský.

Čo spadá pod služby facility managementu?

Facility management je o komplexnej starostlivosti o budovy, ich technického vybavenia  vrátane poskytovania služieb upratovania, SBS či exteriérovej údržby. V Optimal Partner sa špecializujeme na technickú správu a staráme sa o to, aby všetko fungovalo efektívne a bez zdraviu ohrozujúcich rizík.

S akými motívmi a cieľmi ste sa v roku 2020 ujali role CEO Optimal Partner?

Nastupoval som s víziou stabilizácie, najmä personálnej, vzhľadom na obmedzený trh práce a nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Zameral som sa na vytvorenie lojality voči firme, digitalizáciu procesov a na zefektívnenie interných aktivít. Dnes je to primárne rozvoj biznisu a kvalita služieb.

V čom spočíva vami realizovaná digitalizácia procesov?

Ide o niekoľko kľúčových oblastí. Zaviedli sme digitálne passporty technologických zariadení, ktoré umožňujú detailnú evidenciu, mapujú stav, vrátane kompletnej elektronizácie preventívnej a operatívnej údržby. V rámci tejto „vlny“ ponúkame helpdesk, umožňujeme tak rýchle a transparentné riešenie servisných požiadaviek, ako aj evidencie porúch jednotlivých zariadenií. Je to služba pre zákazníka, kde vidí kompletný tzv. „chorobopis“ budovy.

Implementovali sme v spolupráci so spoločnosťou Enmon aj softvér na diaľkové sledovanie a vyhodnocovanie energií, čo nám umožňuje sledovať spotrebu a navrhovať optimalizácie v oblasti hospodárenia s energiami. 

Vďaka digitalizácii lepšie monitorujeme a spravujeme budovy. Plánujeme zavádzať ďalšie nové technológie, ako napríklad integráciu systémov na diaľkové monitorovanie technických zariadení z jedného miesta.

Môžete uviesť príklady, kedy vaše služby zvyšujú bezpečnosť alebo šetria náklady?

Máme v DNA, že neriešime veci povrchne a je našou úlohou upozorňovať na nedostatky a navrhovať riešenia, ktoré budú dlhodobé. Veľa potenciálnych problémov sa vynorí hlavne pri pravidelných kontrolách, ktoré sa snažíme realizovať čo najviac prostredníctvom interných zamestnancov. Vďaka tomu sme odhalili napríklad chybnú požiarnu signalizáciu. Po upozornení, našťastie, dal majiteľ na nás, lebo krátko po oprave začalo v budove horieť a nová centrálna jednotka zabránila rozšíreniu požiaru.

Poskytujeme aj dohľad pri rekonštrukciách budov. Vlastníci budov veľakrát ignorujú odborný názor a nekomunikujú s profesionálnym facility manažérom. Našou silnou stránkou je, že vidíme veci v súvislostiach, týkajúcich sa najmä následnej údržby. Tomu dopomáha silný tím odborníkov. Vo výsledku ušetríme klientovi peniaze vďaka nedostatkom odhaleným už počas výstavby.

S akými najčastejšími chybami sa stretávate?

Je bežné, že zákazníci odkladajú údržbu zariadení, až kým sa problémy nemusia riešiť radikálne a drahšie.

Máme skúsenosť s tým, že často je hlavným kritériom pri výbere dodávateľa služby nízka cena. To bol aj príklad nášho klienta. Uprednostnil pred našou ponukou konkurenčnú. Výsledkom bolo, že sa neodborným zásahom pri zväčšení priestoru utrhol strop a prepadol sa priamo do prevádzky. Na opravu už ale zavolal nás a promptne sme problém vyriešili.

Chápem, že cena je dôležitá, ale netreba ísť do extrémov. Klient musí racionálne zvážiť, či je ponuka prehnaná alebo už ide na úkor kvality práce, materiálu a v neposlednom rade férového ohodnotenia zamestnancov.

Čo odporúčate majiteľom budov?

Pri výbere dodávateľa služieb sú dôležité referencie. Nezaškodí mať v tíme zamestnanca, ktorý na tender dohliada a rozumie problematike.

V minulosti som sa pri tendri stretol so zaujímavou taktikou skrytého chytáka, ktorá sa mi páči. Nám sa podarilo chyták odhaliť pri položke odborných prehliadok, ktoré sme nenacenili s odôvodnením, že ich legislatíva nevyžaduje. Ich odpoveď bola stručná: “Dobre, prešli ste prvým kritériom”.

Rovnako radím, aby majitelia budov nezanedbávali pravidelnú údržbu či revízie a zverili tieto služby profesionálom. Facility management je investícia do bezpečnosti a efektivity budovy. Zabezpečí, že predídete nákladným opravám a zvýšite životnosť zariadení. Rovnako ako v prípade áut, pravidelný servis u spoľahlivého mechanika znamená prevenciu pred závažnejšími poruchami, čím sa predlžuje jeho životnosť.