Práve prebiehajúca rekonštrukcia mosta na Barrandovskej estakáde v Prahe v Českej republike je príkladom inštalácie bezpečného, účinného a zároveň jednoduchého systému odvodnenia s líniovým obrubníkom. Pri komplexnej rekonštrukcii sa úplne odstránil centrálny vonkajší odvodňovací žľab, ktorého údržba bola komplikovaná. V pravidelných intervaloch sa inštalovali priepusty na odvádzanie vody z vozovky. Namiesto neho je v oboch ramenách mosta navrhnutý pozdĺžny líniový obrubníkový systém MEA KERB BRIDGE, ktorý rovnomerne zbiera vodu priamo z vozovky a odvádza ju na koniec mosta do zbernej jamy bez ďalších pripojovacích potrubí.
Obrubníkové odvodnenie je potrebné použiť nielen na vozovkách s komplikovaným alebo nedostatočným pozdĺžnym sklonom, ale toto riešenie je vhodné aj na mostoch, kde je prioritou ekonomické riešenie a rýchly odtok vody z vozovky. Most cez Vltavu má vysoký pozdĺžny sklon 6 %, takže v tomto prípade bolo prioritou jednoduché a bezpečné riešenie.
Použitie odvodňovacích prvkov MEA KERB BRIDGE zabezpečuje rýchly a plynulý odtok vody z vozovky. Voda nemusí prejsť dlhú vzdialenosť k najbližšej vpuste na povrchu vozovky. Presakovanie do konštrukčných vrstiev mostovky cez porézny asfalt sa výrazne znižuje. Väčšina vody sa počas dažďa nerozlieva po krajnici, ale steká priamo do pozdĺžneho žľabu, odkiaľ sa odvádza priamo do kanalizácie. Tým sa predchádza vzniku kaluží na mostoch počas dažďa, ktoré sú nebezpečné pre dopravu a aquaplaning.
Do vozovky nezasahujú ani odvodňovacie prvky mostného obrubníka a jazdná šírka cesty nie je obmedzená žiadnym roštom. Vďaka tomu je cesta použiteľná v celej svojej šírke, od obrubníka po obrubník. Toto riešenie sa veľmi osvedčilo aj počas prívalových dažďov na rekonštruovanom moste cez Štěrboholskú magistrálu v Prahe alebo na moste cez Libereckú ulicu, frekventovanej výjazdovej komunikácii na D8 či na moste cez Labe v Štětí.
Na severnej Morave pri rekonštrukcii diaľničného mosta na obchvate pri Jablunkove bolo výrazne ekonomicky výhodnejšie použiť prvky MEA KERB BRIDGE, podobne ako to bolo v prípade priehrady Husinec v južných Čechách. Nemožno však opomenúť ani odvodňovací systém inštalovaný v minulom roku na moste generála Pattona v Plzni.
Na Barrandovskom moste sa použil obrubníkový prvok s vnútornou šírkou 160 mm, aby nezasahoval do ukotvenia zábradlia a aby sa zachovala výška obrubníka 150 mm od vozovky. Použitý obrubníkový prvok z polymérbetónu bol vyvinutý špeciálne pre parametre českého mosta. Obrubníkové prvky MEA KERB BRIDGE majú vynikajúcu rázovú húževnatosť a sú dimenzované na triedu zaťaženia D400 kN, čo je vyššia hodnota, ako odporúča norma ČSN-EN 1433 pre odvodnenie ciest pre krajnice. Výrobky sú odolné voči chemickému posypu, pohonným hmotám a mrazu. Výrobný závod spoločnosti MEA v Plzni vyrába nielen tento prvok, ale celý sortiment polymérbetónu s dodávkami do celej Európy.
Žľaby na moste sú položené na drenážnom podklade a spoje sú navzájom stmelené do drážok. Vodorovné odtoky sú umiestnené v zadnej stene a odtokové časti majú vždy liatinový odnímateľný kryt, ktorý zabezpečuje kontrolu a čistenie. Umiestnenie odtokov sa muselo navrhnúť nielen podľa hydraulických parametrov, ale aj s ohľadom na možnosť prieniku do konštrukcie mostovky.
Podmienky sa menili s postupným odkrývaním existujúcej konštrukcie, ale dobrá spolupráca s generálnym dodávateľom, spoločnosťou PORR, umožnila vždy nájsť potrebné riešenie bez zbytočného odkladu.
Odvodnenie vozoviek mostov možno riešiť rôznymi spôsobmi. Odvodnenie pomocou mostných obrubníkov MEA KERB BRIDGE však poskytuje riešenie pre dlhšiu životnosť mostnej konštrukcie, veľmi jednoduchú údržbu a bezpečnejšiu prevádzku. Samotné výškové nastavenie žľabov a vpustí umožňuje prispôsobiť sa nepriaznivým prekvapeniam počas rekonštrukcie. Dokončené stavby už dokázali, že riešenie odvodnenia mostov pomocou kompozitných obrubníkových žľabov má jednoznačne svoje opodstatnenie a jeho popularita rastie s pribúdajúcimi stavbami.
Viac na https://www.mea.sk/system-mea-bridge---mostne-odvodnenie/kategorie/27