Okrem prírody, ktorá sa postará o základnú genetickú výbavu drevených krytín (farebnosť, veľkosť a množstvo hrčí, prekreslené roky...), sa na výslednej podobe podlahy podieľa aj človek. Zvolenou technikou povrchovej úpravy, ako je kefovanie, ručné škrabanie alebo rezanie, totiž dokáže prírodný vzhľad krytiny ešte viac zdôrazniť, teda aby drevo vyzeralo ešte viac ako drevo.
„Najobľúbenejšia je technika kefovania a skosenej hrany, tzv. V drážky, tieto techniky sa prelínajú všetkými súčasnými kolekciami,“ potvrdzuje Tomáš Poór, vedúci regionálneho predaja spoločnosti Kratochvíl parket profi. „Cieľom je vizuálna úprava povrchu do rustikálnejšieho vzhľadu, zviditeľniť a zvýrazniť kresbu dreva, aby drevo vystúpilo von, postaršiť ho a opotrebovať.“ Niežeby tu ešte nedávno neboli aj opačné trendy, ktoré chceli drevo štylizovať do modernejšej podoby. „Drevo bolo upravované do moderného, až umelého vzhľadu, s hladkým povrchom s vysokým leskom, takže povrch vyzeral skoro ako sklo. Pridávali sa perleťové pigmenty, opticky sa potláčalo drevo na minimum a pri pohľade proti svetlu ste nespoznali, či sa jedná o drevo alebo o laminát. Tento smer sa príliš neujal,“ pokračuje Tomáš Poór zo spoločnosti Kratochvíl parket profi, ktorá je u nás výhradným distribútorom najväčšieho európskeho výrobcu drevených podláh Kährs, ale na trh dodáva aj pod vlastnou značkou KPP.
Drevo je prírodný materiál a každá doska, ktorá sa vyrobí, je originál. „Pokojné“ krytiny s minimálnymi farebnými rozdielmi a takmer bez hrčí sú získavané z vnútorných častí stromov, ktoré vyrastali v miernych klimatických podmienkach. Naopak, rustikálne podlahy s výraznými rozdielmi vo farebnosti, so zreteľnými hrčkami a prasklinami pochádzajú skôr zo stromov z drsných severských podnebných pásov a vyrobené boli z vonkajších vrstiev kmeňa. Tento prírodný vzhľad krytiny potom zvýrazňuje rôzne techniky povrchovej úpravy.
Skosením hrán pri jednolamelových podlahových doskách sa zdôrazní tvar lamely, čím podlaha získa rustikálnejší a robustnejší vzhľad. Výrobcovia docieľujú skosenie hrán frézovaním. Niekedy sa skosia hrany iba na dlhých stranách (označenie 2V), ale najobľúbenejšie sú 4V, teda „V“ drážky na dlhej aj krátkej strane lamely.
Jedná sa o metódu, keď sú vykefované mäkké vlákna dreva medzi tvrdými letokruhmi. Kefovaním povrchu sa zvýrazní prírodná štruktúra a vytvorí sa dodatočná textúra. Na kefovanie sa používajú predovšetkým oceľové kefy, ktorými sa z palubovky odstraňuje mäkká vrchná vrstva dreviny. Drevo tým získa veľmi pôsobivý, rustikálny vzhľad. Rovnaký efekt je docielený prirodzene pri drevených povrchoch namáhaných mechanickými vplyvmi, ale až po niekoľkých desaťročiach. „Kefovaním je dnes upravených 90% kolekcií drevených podláh Kährs, od kolekcie Da Capo po najnovšie Beyond Retro,“ hovorí Tomáš Poór z KPP.
Nerovnomerným ručne hobľovaným povrchom je dosiahnutý úplne originálny vzhľad na spôsob starých doskových podláh. Vyškrabovanie zvýrazňuje a dokresľuje prirodzenú kresbu dreva, väčšinou sa používajú klasické dláta a ďalšie tupé predmety. „Zatiaľ čo pri kefovaní zostáva povrch dreva hladký, iba sa vyčeše mäkké tkanivo, čo je vidieť proti svetlu, pri ručne škrabanom povrchu je výsledkom zvlnený povrch. Pri ručnom škrabaní sa zasahuje do rovinatosti povrchu, je to hlbší zásah a výsledkom je zvlnenie plochy,“ vysvetľuje rozdiel Tomáš Poór z KPP.
Ručné spracovanie Riverstone je remeselná technika, kedy sa miesta okolo hrčí ohobľujú do hĺbky, čím sa hrče značne zvýraznia a navodí sa dojem starých doskových podláh. „Výsledok skutočne pôsobí, že drevo je omleté vodou a riečnymi kameňmi. Bezprostredne okolo hrče je drevo najtvrdšie a po opracovaní hrčí vystúpi na povrch, čo ucítite, keď prejdete po povrchu rúk,“ hovorí Tomáš Poór z KPP.
Rezaním sa narušuje a odstraňuje mäkká vrchná vrstva dreviny. Dosky môžu byť rezané priečne alebo pozdĺžne, rezanie môže prebiehať strojovo aj ručne. Táto úprava je typická napríklad pre kolekciu Kährs Smäland.
Drevené kolíky štvorcového tvaru alebo spoje v tvare motýľa sú precízne remeselne spracované a dodávajú tak podlahám jedinečný dizajn a štýl. “ Dnes už to je len o dizajne, o umocnení starého vzhľadu podlahy. Predtým sa podlahy kolíkovali, čím sa kotvili, takže kolíky mali praktickú funkciu. Klasickou ukážkou je kolekcia Kährs Da Capo ,” pokračuje Tomáš Poór z KPP.
Spojením vzhľadu časom opotrebovanej podlahy s matným povrchom, ošetreným prírodným olejom, je dosiahnutá zvlášť útulná atmosféra starých podlahových krytín. „Povedal by som, že tu sa spojilo viac techník, aby drevo ostarili a vyzeralo opotrebovanejšie,“ opisuje Aleš Viktorín z KPP.
Moridlá slúžia na skrášlenie farieb daných prírodou – moridlá ponúkajú rôznorodé odtiene - od svetlých po tmavé, hlboké a exotické farby. Morená podlaha získava nový farebný nádych, morením sa môžu zjednocovať či naopak zvýrazňovať farebné nesúlady dreviny, podčiarkne sa prírodná štruktúra dreviny so hrčami a letokruhmi.
Bielenie je morenie, pri ktorom sa drevo zosvetľuje, vytvárajú sa zaujímavé biele kresby. Pomocou bielenia sa tiež odstraňujú nežiaduce farebné škvrny. Na bielenie sa využíva predovšetkým pigmentované laky a oleje.